כל מה שמעניין במקום אחד

איך לא להתייבש מבלי לשים לב

תופעת ההתייבשות, באנגלית Dehydration, מתרחשת כאשר גופנו מאבד נוזלים, בעיקר מים, ואנו לא שותים מים בכמות גדולה מזו שאיבדנו. הגוף שלנו מאבד הרבה נוזלי גוף בפעילות היומיומית, הן דרך מתן צואה ושתן והן דרך מנגנון ההזעה ובנשימה. אם לא נקפיד על שתיית מים אנו חשופים להפרת איזון הנוזלים, וכאשר נוצר מאזן שלילי מתחיל תהליך ההתייבשות, וללא טיפול נכון ובזמן אנחנו חשופים לסכנת מוות. התייבשות בקרב ילדים ומבוגרים יכולים להיגרם עקב אובדן מוגבר של נוזלי גוף או בגלל צריכה נמוכה של נוזלים, ובעיקר מים. הגוף שלנו מאבד נוזלים במהירות כאשר טמפרטורת הגוף עולה בגלל מחלות, הקאות ושלשולים, מכת חום או כתוצאה מפעילות גופנית מוגברת. אנחנו חיים במדינה חצי מדברית עם אקלים חם ולחות גבוהה, לכן אנו מאבדים מים רבים בהזעה, ואם לא נשתה מספיק מים אנו חשופים להתייבשות. אגב, תופעת ההתייבשות נפוצה יחסית בקרב תינוקות, קשישים ובעלי מוגבלויות התלויים באחרים. כמו כן, חולים המונשמים או מצויים בתרדמת נמצאים בסכנת התייבשות מאחר שהם תלויים באספקת נוזלים חיצונית. בנוסף לזאת, תופעת ההתייבשות קיימת גם בחורף בגלל המזגנים ומנגנון הצמא שאינו מתפקד היטב בעונה הקרה והגשומה.

מה הסימנים העיקריים להתייבשות?

אין להסתמך רק על תחושת הצמא כדי לשמור על מאזן הנוזלים בגופנו, והמומחים ממליצים להכיר סימנים להתייבשות ולעקוב אחר צבע השתן כדי לבדוק האם אנחנו שותים מספיק מים. הסימנים העיקריים להתייבשות הינם:

  • כאבי ראש
  • צימאון מוגבר
  • יובש בפה
  • חולשה כללית
  • התכווצויות שרירים
  • עור יבש למגע
  • שתן בגוון כהה
  • דפיקות לב מואצות
  • בלבול
  • חום גבוה
  • לחץ דם נמוך
  • קצב נשימה מואץ (נשמת)
  • הכרה מעורפלת
  • אובדן הכרה
  • פרכוסים

חשוב להדגיש כי אם מזהים סימנים שונים העלולים להעיד על התייבשות, יש לפנות במהירות לקבלת טיפול רפואי ואין לקחת סיכונים מיותרים. במיוחד הדבר נכון כאשר מבחינים בסימני ההתייבשות בקרב תינוקות, ילדים, קשישים וחולים.

תנאים שמעלים את הסיכון להתייבשות

באופן כללי, אם אנחנו מקפידים לשתות הרבה מים ודואגים לאיזון נוזלי הגוף, איננו צריכים לחשוש מסכנת ההתייבשות. יחד עם זאת, יש תנאים המעלים משמעותית את הסיכון להתייבשות, לדוגמה:

מחלות – יש מחלות המלוות בחום גבוה, הקאות ושלשול, אלו גורמים להתייבשות מהירה של האדם.

טיולים – כולנו אוהבים לטייל בחיק הטבע, לאורך חוף הים וכדומה, אך אם מטיילים בתנאי אקלים חם וקיצוני יש להרוות את הגוף בנוזלים אחרת מסתכנים בהתייבשות, וללא טיפול בזמן נשקפת סכנה לחיינו. מומלץ להימנע מטיולים רגליים בימים חמים ושרביים, ויש לצאת לכל טיול, גם בחורף, עם מים בכמות מספקת ולשתות בכל הזדמנות, גם אם אין תחושת צמא.

פעילות ספורטיבית מאומצת – פעילות גופנית בתנאי חום מעלה את הסיכון להתייבשות, לכן יש להרוות את הגוף במים לפני, במהלך ואחרי הפעילות הספורטיבית. אם מתכננים להתאמן בחוץ בעונה החמה, כדאי לקיים את האימונים בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב.

עבודה פיזית קשה – אם אנחנו עובדים בעבודה פיזית קשה ובתנאי חום, עלינו להקפיד על שתיית מים.

התייבשות שקטה בחורף – חשוב להכיר את תופעת ההתייבשות השקטה אשר קורית בעונה הקרה. בחורף תחושת הצמא כמעט ואינה מתפקדת לכן רבים לא שותים מספיק מים והם מתייבשים מבלי לשים לב, וכדאי לדעת כי המזגנים מהווים גורם משמעותי להתייבשות.

חיילים – חיילים נמצאים בסיכון מוגבר להתייבשות, בעיקר חיילים קרביים ומי שנמצא בפעילות מבצעית תחת השמש הקופחת.

הטיפ של המומחים הוא להימנע מהתייבשות באמצעות שתייה מרובה, מעקב אחר צבע השתן, הימנעות מגורמים העלולים לגרום למכת חום ולהתייבשות ועוד. יש להפעיל שיקול דעת, לשתות מספיק מים ואם מבחינים בסימני התייבשות יש לפנות לטיפול רפואי.

 

 

 

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עסק

למה עצמאיים צריכים להעסיק רואה חשבון?

בשנים האחרונות ניתן לראות לא מעט שינויים שהתרחשו בשוק העבודה, ביניהם ההעדפה של עובדים שכירים להפוך לעצמאיים וחופשיים ממעסיקים. בין אם מונעים על ידי הרצון לאוטונומיה רבה יותר, רצון לפיתוח מקצועי או תגובה לשינויים כלכליים – העבודה העצמאית מציעה יתרונות רבים.

קרא עוד »
בית מעוצב

מעצבים מחדש: רעיונות עיצוב לכל חדרי הבית

עיצוב הבית הוא אחד הנושאים המרתקים והחשובים ביותר עבור כל מי שמעוניין ליצור סביבת מגורים נעימה, מזמינה ופונקציונלית. במאמר זה נעניק לכם כמה רעיונות מעניינים לעיצוב המטבח, הסלון, חדר הילדים, חדר ההורים ועוד – המשיכו לקרוא.

קרא עוד »
בישול בבית

בישול ביתי: הכירו מזונות טעימים שהם גם בריאים

החיים המודרניים שלנו מנוהלים לרוב על ידי מרכיבי נוחות בשגרת יומנו, ולכן כך גם אפשרויות האוכל שאנו צורכים מצטמצמות לכדי היצע נגיש ומגוון, אך גם תעשייתי ברובו. בשנים האחרונות נוצרה מודעות הולכת וגוברת לתזונה בריאה ומאוזנת, כשהבישול הביתי מעניק שלל יתרונות תזונתיים נוסף על חוויה קולינרית מיוחדת.

קרא עוד »