כל מה שמעניין במקום אחד

איך מתכננים עתיד כלכלי?

אתם עובדים מדי יום, כעצמאים או כשכירים. השכר החודשי שלכם משמש להוצאות השוטפות כמו שכירות או משכנתה, מזון, דלק ובילויים. אם כבר יש לכם ילדים, כמובן שגם ההוצאות שלהם מהווים נתח משמעותי מההוצאה החודשית שלכם. לעיתים,  בסוף החודש אתם זוכים להשאיר סכום קטן שנכנס לתוכנית חיסכון. בעבר, זו היתה הדרך שבה ההורים והסבים שלנו תכננו את עתידם הכלכלי. לחסוך גרוש לגרוש. אך בפועל, בקצב האינפלציה הנוכחי מי שמסתפק בחיסכון מפסיד כסף. במאמר זה תגלו מדוע, וכיצד תוכלו לתכנן את עתידכם הכלכלי באופן מיטבי.

למה לא כדאי רק לחסוך – שולחים את הכסף לעבוד

הערך של הכסף שלנו יורד עם השנים. ניתן לגלות זאת כאשר בוחנים כמה אתם יכולים לרכוש במכולת באותו סכום כספי. אם תבחנו את הערך שהיה לשקל או הדולר בשנות השישים תגלו שהייתם יכולים להסתפק בסכום שאתם מקבלים במשכורת עבור עבודה של שבוע אחד בלבד – לכל החודש!  כיום, כל משפחה כמעט בישראל חיה בתחושה שהמשכורת פשוט לא מספיקה.

לכן, אם תפתחו תוכנית חיסכון סולידית היום לעשרים שנים, שמכניסה תשואה מינימלית, כוח הקניה של הכסף שלכם לאחר עשרים שנים כאלה עשוי להישחק. עובדה זו גורמת לכך שהרבה אנשים מחפשים דרך אחרת.

משקיעים את הכסף

אם כך, הדרך החלופית היא להשתמש בכסף שלכם היום, כדי לבנות הון לעתיד. אם יש לכם קרן השתלמות שהשתחררה, סכום שהצטבר בבנק (בחיסכון או עו"ש) או כל מקור כספי אחר (כמו מכירת דירה) יש לכם הזדמנות להשקיע.

קיימים אפיקי השקעה רבים, שכדאי להכיר אותם היטב. ההשקעה הראשונה והנפוצה ביותר בעולם היא הדרך שבה הפנסיות שלנו מושקעות. באפיקים שונים בשוק ההון – מניות , אג"ח,  השקעות צמודות למט"ח ועוד. כמות האפשרויות בתחום הזה היא עצומה. אם אינכם יודעים כיצד לבחור – כדאי ללמוד קורס של שוק ההון למתחילים ולצבור ידע בנושא.

פיזור סיכונים – לא שמים את כל הביצים בסל אחד

אם יש לכם סכום גבוה מאוד, אתם יכולים לחלק אותו למספר אפיקי השקעה שונים. אלה יכולים להיות אפיקים שונים (סולידיים יותר ופחות) בשוק ההון, השקעות בנדל"ן וכן השקעה בעסק. חשוב כמובן לזכור שככל שאתם לוקחים רמות סיכון גבוהות יותר, כך אתם עשויים להרוויח יותר אך גם להפסיד חלק מההון ההתחלתי שלכם.

ידע ידע ועוד פעם ידע

ככל שתצברו יותר ידע בתחום הפיננסי תוכלו לבחור אפיקים טובים יותר להשקעה. בתחום הזה אין תחליף לשילוב בין ידע מעשי לידע תאורטי. אתם יכולים ללמוד לבד את התחום או לתת לאדם שבקיא בנושא להשקיע עבורכם.

כיום, חלק מהבנקים ובתי ההשקעות הגדולים מעניקים למשקיעים אפשרויות מתקדמות לצבור ידע פיננסי, לתרגל ואפילו להשתמש בידע של משקיעים מנוסים יותר ולתת להם לנהל את תיק ההשקעות שלכם. כדאי לבחון את האפשרויות השונות הפתוחות בפניכם.

לסיכום, כדי להנות מרווחה כלכלית בעתיד, חשוב להתחיל לתכנן כבר היום את היעדים הפיננסיים שלכם. אתם יכולים להרוויח לאורך עשרות שנים סכום גבוה, אך הפנסיה שתקבלו לא בהכרח תשמש כדי לממן את שנות הפרישה שלכם. עם עליית תוחלת החיים בישראל ובעולם כולו, רבים מגלים כי הם צריכים סכום גבוה יותר מבעבר, מכיוון שהם עשויים לחיות לאחר היציאה לגמלאות שניים או שלושה עשורים. תכננו נכון, ותוכלו לא רק לחיות טוב יותר, אלא גם להשאיר למשפחה שלכם בסיס כלכלי איתן שיוכלו להתחיל ממנו את תכנון העתיד הפיננסי שלהם.

אז מה היה לנו בכתבה: