כל מה שמעניין במקום אחד

איך נתמודד עם אתגרי גיל העשרה? 

גיל העשרה וההתבגרות הם שלבים קריטיים בחיים של כל אדם. בעת שבני נוער מתמודדים עם השינויים הגופניים והנפשיים המשתנים בגיל זה, הם ניצבים מול אתגרים רבים שעלולים להשפיע על התפתחותם האישית והחברתית. מהם אותם אתגרים וכיצד נוכל לסייע להם להתמודד איתם? התשובות בהמשך.

מהם האתגרים עמם מתמודדים בני נוער?

בני הנוער עומדים מול אתגרים רבים המשתנים מאוד, כמו חיפוש אחר זהות עצמית, תחושות של פרפרים בבטן, השפעות חברתיות וקבוצתיות, לחץ להצטיין בלימודים והתמודדות עם מציאותית בעולם של היום, על כל הקשיים המשתמעים על כך עמם אנו המבוגרים מתמודדים גם כן. גיל ההתבגרות יכול להיות מקור לתחושות של חשש מהעתיד, חוסר בהירות, התמודדות עם תחושות חדשות מכל קשת גווני הרגשות והרצון לפעול במישורים רבים אך ללא הכלים לעשות זאת.

כיצד מתמודדים עם מצבי רוח משתנים?

התבגרות היא תקופה בה יתרחשו קפיצות משמעותיות ברמות ההורמונים בגוף בני הנוער, בנים ובנות כאחד, זהו גם השלב בו הזהות המינית מתחילה להתמקם במקומה וקיים רצון של רבים מבני הנוער להתחיל לממש את עצמם מבחינה זו. הבלבול הרב בו שרויים בני הנוער יכול להוביל אותם למצבי רוח קיצוניים, לא פעם מגיעים נער או נערה אל פסיכולוג בתל אביב והמרכז כשהם אפילו לא ממש מבינים את כל אותן תחושות והם זקוקים להכוונה ובעיקר להכלה.

כיצד ניתן לעזור לבני נוער להתמודד עם תופעות לוואי של הורמונים?

כאשר בני הנוער נתקלים בתופעות הלוואי של הורמונים, כמו שינויי רוח פתאומיים, חרדה, או תחושות של עצבנות רבה, ישנם טיפולים פסיכולוגיים שיכולים לסייע להם להבין ולהתמודד עם התהליכים המתרחשים בגופם ובנפשם. השיטות השונות המתקיימות במסגרת הטיפול הפסיכולוגי יכולות להביא להקלה ולהתעסקות טובה יותר עם הרגשות והמחשבות המתעוררות בתקופה זו ומן הסתם גם לרגיעה במצבי הרוח מתוך המקום שמבין אותם.

באילו דרכים נוכל לסייע לבני הנוער להתמודד עם מצבים חברתיים שונים?

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על בני הנוער היא הסביבה החברתית – איך הם רואים את עצמם בתוך החברה, האם יש להם מספיק קשרים וחברים, האם הם חשים אהובים ומוקפים, האם יש להם עם מי לדבר ולפרוק ומאידך – האם הם מרגישים דחויים ובודדים, שאין להם עם מי לדבר או את מי לשתף. כאשר קיימים קשיים בתחום החברתי יכולים בני הנוער לחוות תחושה קשה של דחייה וזו עלולה להידרדר בבוא העת ולהפוך למצב נפשי מורכב יותר, עד כדי הסתדרות, התבודדות ודיכאון. לכן, כאשר מתגלים הסימנים הראשוניים לכך יש לפעול ולסייע לבני הנוער. ניתן לשלוח אותם לחוגים חברתיים חדשים, להכיר להם בני נוער אחרים בקבוצות שונות, לרשום אותם לחוג או מחנה מתאימים ואף להסתייע בצוות החינוכי בבית הספר ומן הסתם לעדכן את היועצת.

במידה ואלו לא מסייעים בשלב ראשוני ובטח אם ישנם סימנים שונים של התבודדות חברתית, רצוי לפעול ולחפש אחר אנשי מקצוע מתאימים. אם מדובר בנערה חששנית שמרגישה יותר בנוח עם נשים, כדאי לחפש לה פסיכולוגית בתל אביב המתמחה בתחום בני הנוער ובכל מקרה לחיפוש מטפל/ת מתאימים מהמרכז כדאי להיכנס למאגר אתר הפסיכולוג שלי וליהנות ממבחר גדול של בעלי מקצוע.

בשיתוף אתר "הפסיכולוג שלי" – מרכז פסיכולוגים ארצי

 

אז מה היה לנו בכתבה: