כל מה שמעניין במקום אחד

בלימה רגנרטיבית – שיטת הבלימה החדשנית של הרכבים החשמליים

איך בדיוק זה עובד, למה אומרים שזה חוסך כסף, ומה הקשר לפעם הבאה שבה תגיעו למוסך. כל התשובות כאן

 

יוני אביב

כל מומחה פרסום בכל מקום בעולם יגיד לכם שהתוצאה הכי טובה שאפשר לייחל לה כאשר משיקים מוצר חדש, היא לגרום לאנשים להבין שהם פשוט חייבים את זה עכשיו ומיד. לפני כמה עשורים טובים, כאשר המכשירים הסלולריים הראשונים הגיעו לישראל, השיקה חברת פלאפון קמפיין שהסיסמא שלו היתה "הופך שעה אבודה לשעת עבודה". עד היום מדובר באחד הסלוגנים המוצלחים והמדויקים בעולם הפרסום המקומי. הסיבה לכך היא שבאותם ימים טלפונים סלולריים היו מוצר רלוונטי רק לאנשי עסקים, ולרוב בכלל נעשה בו שימוש רק כטלפון מותקן ברכב. אנשי עסקים שעד אז העבירו שעה או שעתיים בכל יום בכבישים כשהם לא עושים כלום חוץ מלהאזין לרדיו, הבינו פתאום שעם טלפון ברכב הם יכולים להמשיך את הביזנס גם עם רמזורים, פקקים ותמרורים בדרך. הקונפסט של להפיק תועלת או רווח מפעולה בנאלית כמו נסיעה בכביש – שלא לדבר על עמידה בפקק – פשוט "עשתה שכל" ונראתה פורצת דרך. נזכרתי בקמפיין ההוא של פלאפון בפעם הראשונה שנתקלתי במונח 'בלימה רגנרטיבית', שמזוהה כל כך עם עוד פריצת דרך מהפכנית: הרכבים החשמליים לגמרי. נכון להיום, עשרות אלפי ישראלים כבר מחזיקים בחניה רכב חשמלי סיני , אבל לא בטוח שכולם מכירים את שיטת הבלימה החדשנית שמציע הרכב שלהם, ועד כמה מדובר ברעיון חכם ויעיל.

 

אוקיי, אז מה זה בעצם בלימה רגנרטיבית?

בגדול, הכוונה היא לתהליך שבו מתבצע איחזור של אנרגיה המתקבלת מהתנועה של הרכב, ואז המרה לאנרגיה חשמלית שבה ניתן לעשות שימוש חוזר. התהליך הזה נמצא בשימוש בעיקר ברכבים חשמליים, בזכות האופן שבו הרכבים האלה משתמשים באנרגיה. איך זה עובד בדיוק? ברכבים חשמליים, כל לחיצה על דוושות הבלמים בעצם מייצרת ניתוק של הזרם החשמלי מכיוונו של המצבר אל המנוע החשמלי. כאשר זה קורה, המנוע בעצם הופך לסוג של גנרטור שמפיק חשמל ואז מחזיר אותו לכיוונו של המצבר והסוללות החשמליות. במילים אחרות, בכל מצב שבו אנחנו לא לוחצים על דוושת הגז ברכב חשמלי, אנו למעשה מייצרים חשמל שיוכל לשמש אותנו בהמשך הנסיעה. גאוני, אה?! השיטה הזאת בעצם לוקחת מצב שבו אנחנו כביכול לא עושים כלום בזמן הנהיגה ברכב, ועדיין מייצרים אנרגיה שתחסוך לנו זמן טעינה בהמשך, ותאריך לנו את טווח הנסיעה עד לפעם הבאה שבה נצטרך להתחבר למטען. נכון, בלימה רגנרטיבית היא לא שיטה שנועדה כדי להחליף את הבלמים הרגילים של הרכב, וממילא אנחנו צריכים אותם לטובת בלימות חירום, כדי להגיע לעצירה מוחלטת או כדי להחנות את הרכב, אבל עצם העובדה שאנחנו לא מסתמכים בלעדית על בלימה רגילה היא כבר יתרון עצום. בלמים רגילים הפועלים פשוט על חיכוך אמנם מייצרים חום, אבל כל האנרגיה הזאת לא הולכת לשום מקום ובעצם מתבזבזת. בנוסף, החיכוך עצמו מוביל לבלאי של הבלמים, וזאת בדיוק הסיבה שכמעט בכל טיפול תקופתי לרכב שלכם אתם מבקשים מהמוסכניק להציץ גם בבלמים, כי יש סיכוי טוב מאוד שהרפידות נשחקו, הדיסק נחרט וכד'.

מכירים את זה שכל יצרנית רכב חשמלי –  במיוחד אם מדובר ברכב חשמלי סיני – מדברות על עלויות התחזוקה הפחותות אצלן בהשוואה לרכבים המונעים בבנזין רגיל? אז הבלימה הרגנרטיבית וההשפעה החיובית שלה על הבלאי של הרכב היא אחת הסיבות לכך. אגב, המשמעות של שימוש בשיטה של בלימה רגנרטיבית היא שאפילו התקדמות איטית בתוך פקק תנועה היא פעולה המייצרת לא מעט אנרגיה, בגלל ההאטות והבלימות התכופות שנסיעה כזאת מייצרת. אז לא בטוח שבפעם הבאה שתשבו בפקק עם הרכב החשמלי שלכם באמת תצליחו להתמוגג מהעובדה שאתם אשכרה מייצרים אנרגיה עכשיו, ולא בטוח שממש תצליחו להפוך שעה אבודה לשעת עבודה, אבל לפחות תדעו שבחרתם באופציה המוטורית הכי יעילה, חכמה ומתקדמת שיש. סעו בזהירות.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עסק

למה עצמאיים צריכים להעסיק רואה חשבון?

בשנים האחרונות ניתן לראות לא מעט שינויים שהתרחשו בשוק העבודה, ביניהם ההעדפה של עובדים שכירים להפוך לעצמאיים וחופשיים ממעסיקים. בין אם מונעים על ידי הרצון לאוטונומיה רבה יותר, רצון לפיתוח מקצועי או תגובה לשינויים כלכליים – העבודה העצמאית מציעה יתרונות רבים.

קרא עוד »
בית מעוצב

מעצבים מחדש: רעיונות עיצוב לכל חדרי הבית

עיצוב הבית הוא אחד הנושאים המרתקים והחשובים ביותר עבור כל מי שמעוניין ליצור סביבת מגורים נעימה, מזמינה ופונקציונלית. במאמר זה נעניק לכם כמה רעיונות מעניינים לעיצוב המטבח, הסלון, חדר הילדים, חדר ההורים ועוד – המשיכו לקרוא.

קרא עוד »
בישול בבית

בישול ביתי: הכירו מזונות טעימים שהם גם בריאים

החיים המודרניים שלנו מנוהלים לרוב על ידי מרכיבי נוחות בשגרת יומנו, ולכן כך גם אפשרויות האוכל שאנו צורכים מצטמצמות לכדי היצע נגיש ומגוון, אך גם תעשייתי ברובו. בשנים האחרונות נוצרה מודעות הולכת וגוברת לתזונה בריאה ומאוזנת, כשהבישול הביתי מעניק שלל יתרונות תזונתיים נוסף על חוויה קולינרית מיוחדת.

קרא עוד »