כל מה שמעניין במקום אחד

כיצד מלחמת חרבות ברזל משליכה על הנדלן?

מצד אחד, אין ספק כי מלחמת חרבות ברזל נכפתה עלינו בלית ברירה, ומצד שני, אי אפשר להתכחש להשלכות השונות שיש לה על שוק הנדל"ן והמשך התפתחות הבנייה הענפה בארץ. בשורות הבאות, נעבור על כמה היבטים שונים אשר מושפעים מהמצב הביטחוני שנקלענו אליו, ובע"ה נצא ממנו מנצחים עם כל החטופים בבית – המשיכו לקרוא. 

תל אביב

השפעות חרבות ברזל על היצע העובדים

מלחמת חרבות הברזל, או כמו שרבים מכנים אותה "מלחמת ה-7 באוקטובר", יצרה בשוק הנדל"ן ובענף הבנייה אתגרים לא מעטים. עד התאריך הנ"ל, היה ניתן לחלוף על פני מבנים רבים ברחבי הארץ עם מערכות קו חיים ופיגומים, עם עובדים פלסטינאים אשר עובדים בהם, עם קבלנים מסביב בכל רגע נתון וכו'. בשבת אחת, ב-7 באוקטובר, פני הדברים השתנו וענף הבנייה חווה ועדיין חווה כמה אתגרים שונים, כמו למשל היצע נמוך של פועלי בניין. בין אם בתל אביב, בדרום או בצפון הארץ, עיריות עצרו אתרי בנייה מחשש לביטחון, מה שפגע משמעותית ואנושות בקצב הבנייה ברחבי הארץ. בנוסף לכך, נזכיר כי חלק נכבד מהפועלים הזרים מתאילנד עזבו את הארץ בתהליך מזורז לאחר ה-7 באוקטובר. הלכה למעשה, כיום הממשלה פועלת למימוש האפשרות של ייבוא עובדים זרים ממדינות כמו הודו ומדינות אסיה השונות. 

עוד כמה היבטים המושפעים מהמצב הביטחוני 

ישנם עוד כמה וכמה היבטים שונים אשר מושפעים בצורה משמעותית מהמצב הביטחוני בארץ, כמו למשל עיכובים בלוחות זמנים. לא פעם, בין אם הם מבצעים עבודה בגובה מכל סוג, פרויקט בנייה או כל דבר אחר אשר דורש כוח אדם זמין, קבלנים מתקשים לעמוד בלוחות זמנים עקב מחסור בחומרים ובעובדים. כתוצאה מכך, פרויקטים חדשים לעיתים קרובות נדחים, בעוד כי ישנה אי ודאות כללית לגבי מועדי מסירת דירות חדשות בחלק מהפרויקטים. בנוסף למה שציינו לעיל, חשוב לציין גם שישנם היבטי ביקוש אשר מושפעים גם הם מהמצב הביטחוני:

  • ירידה בביקוש: בין אם מדובר בנתיבות, שדרות או אפילו בערים יותר מרכזיות, חלק מהאנשים יותר חוששים לרכוש דירות באזורים לא בטוחים.
  • השקעות נדל"ן: לא פעם, משקיעים זרים עשויים להירתע מהשקעה בשוק הנדל"ן הישראלי בעקבות פקטורים שונים של אי ודאות. כתוצאה מכך, מדווח כי חלה בחודשים הראשונים למלחמה ירידה מסוימת במספר עסקאות הנדל"ן.
  • ירידת מחירים: בחודשים הראשונים למלחמה, היה ניתן להבחין בירידה מסוימת בביקוש לדירות, בעיקר באזורים שנפגעו מהמלחמה. יש לציין, ירידה זו הייתה בולטת יותר בשוק הדירות החדשות.
  • עלייה בשוק השכירות: כתוצאה מהמצב הביטחוני, אנשים מחפשים דירות זמינות פונים לשוק השכירות, וזאת בנוסף לאנשים אשר פונו מהיישובים הצמודים לקווי הגבולות עם עזה ולבנון. כתוצאה מכך, דבר מעלה את הביקוש ואת המחירים של דירות להשכרה ברחבי הארץ. 

אז, כדאי להשקיע בנדל"ן כרגע?

לסיכום, כל עוד לא יצאנו רשמית מעזה, וכל עוד לא הוסר האיום הלבנוני-איראני, קשה לחזות כיצד תתפתח המלחמה וכיצד היא תשפיע על שוק הנדל"ן בטווח הארוך. אם תשאלו מומחים בתחום נדלן, ייתכן שהם יגידו לכם כי כרגע עדיף להמתין עם רכישת דירה. מצד שני, יזמים ומשקיעים אחרים עשויים להגיד לכם שבתקופות כאלה דווקא אפשר למצוא מציאות. 

אם אתם מחפשים להיכנס לעולם הנדלן, ואולי גם מחפשים דירה לרכישה, ייתכן שיהיה לכם עדיף להתמקד באזורים שלא נפגעו מהמלחמה. כמו כן, כמובן שתמיד חשוב וכדאי להתייעץ עם מומחים. בסיכומו של דבר, המצב בשוק הנדל"ן משתנה באופן תדיר, עם ובלי קשר למצב הביטחוני, ולכן יש לעקוב אחר ההתפתחויות באופן קבוע. זכרו, ההשפעות של מלחמת חרבות ברזל על שוק הנדל"ן עשויות להשתנות בהתאם לאזור, לסוג הנכס ולגורמים נוספים.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אז מה היה לנו בכתבה:

תל אביב

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עסק

למה עצמאיים צריכים להעסיק רואה חשבון?

בשנים האחרונות ניתן לראות לא מעט שינויים שהתרחשו בשוק העבודה, ביניהם ההעדפה של עובדים שכירים להפוך לעצמאיים וחופשיים ממעסיקים. בין אם מונעים על ידי הרצון לאוטונומיה רבה יותר, רצון לפיתוח מקצועי או תגובה לשינויים כלכליים – העבודה העצמאית מציעה יתרונות רבים.

קרא עוד »
בית מעוצב

מעצבים מחדש: רעיונות עיצוב לכל חדרי הבית

עיצוב הבית הוא אחד הנושאים המרתקים והחשובים ביותר עבור כל מי שמעוניין ליצור סביבת מגורים נעימה, מזמינה ופונקציונלית. במאמר זה נעניק לכם כמה רעיונות מעניינים לעיצוב המטבח, הסלון, חדר הילדים, חדר ההורים ועוד – המשיכו לקרוא.

קרא עוד »