כל מה שמעניין במקום אחד

מהי חשבונית פרופורמה?

נתקלתם במונח "חשבונית פרופורמה" ולא הבנתם במה מדובר? הגעתם למקום הנכון! אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בכל מה שקשור למונח המוזר הזה.

נתחיל במשהו שאולי מייתר את הכתבה כולה ברגע שקוראים אותו: חשבונית פרופורמה נקראת לעיתים קרובות גם חשבונית עסקה, חשבון עסקה או דרישת תשלום. כן, באמת. אז אם אתם יודעים מהי חשבונית עסקה – תרגישו חופשי ללחוץ על האיקס הקטן מצד ימין למעלה ולהמשיך בעיסוקיכם.

אם אתם עדיין תוהים במה מדובר – הנה מגיע ההסבר הפשוט.

 

מהי חשבונית פרופורמה?

חשבונית פרופורמה, או חשבונית עסקה, הוא מסמך שכל בעל עסק עצמאי יכול להפיק עבור לקוחותיו כדי שיהיה תיעוד לעסקה שהם עתידים לעשות ביניהם ולבקש עבורה תשלום.

 

איך מפיקים את חשבונית הפרופורמה?

מכיוון שחשבונית הפרופורמה לא מחויבת בדיווח לרשויות המס, אין מניעה מלהפיק אותה כמסמך טקסט רגיל שכותבים בתוכנה כמו word. עם זאת, אם אתם כבר משתמשים במערכת חשבוניות דיגיטליות ירוקה, אתם יכולים לנצל אותה גם לטובת הפקת חשבוניות העסקה שלכם.

 

למה בכלל צריך אותה?

לחשבונית הפרופורמה יש שתי תועלות עיקריות:

  1. היא מהווה תיעוד של מהות העסקה והתשלום שהוסכם לגביה אל מול הלקוח
  2. ישנן עסקאות שבהן הלקוח מבקש מהספק להוציא לו חשבונית מס עוד לפני שהוא שילם על השירות או המוצר (למשל – במצב שבו נקבע תנאי תשלום של שוטף פלוס 30). הבעיה היא שברגע שהספק מוציא חשבונית מס ללקוח, הוא מחויב לשלם עבור העסקה מס ערך מוסף (מע"מ, בשמו העממי) ולחלק מבעלי העסקים זו עלולה להיות בעיה תזרימית כיוון שהם נאלצים להוציא כסף לפני שהם מכניסים כסף.
    במצב כזה, חשבונית הפרופורמה מספקת פתרון מושלם לשני הצדדים – הן ללקוח והן לספק. במקום חשבונית מס, יכול הספק להוציא ללקוח שלו חשבונית עסקה שמחליפה את חשבונית המס בתור מסמך חשבונאי שמתעד את העסקה.

 

מי יכול להפיק את חשבונית הפרופורמה?

כיוון שלא מדובר במסמך חשבונאי שיש לדווח עליו לרשויות המס, כל בעל עסק – בין אם הוא עוסק פטור או עוסק מורשה – יכול להפיק חשבוניות עסקה כאוות נפשו.

אז מה היה לנו בכתבה: