כל מה שמעניין במקום אחד

איך בוחרים תנור קרמיקה? (הפרמטרים העיקריים)

תנור קרמיקה הוא אחד הסוגים הנפוצים והמוכרים יותר של תנורים תעשייתיים, ומשמש במגוון רחב של תהליכי ייצור ומקומות שונים (בתי עסק, סדנאות אומנות ויצירה וכיוצ"ב). בחירה מושכלת ונבונה של תנור הקרמיקה המתאים ביותר לשימושים שלכם יבטיח בנייה של תהליך ייצור איכותי ויעיל, כזה שיכול לאפשר לנו לייצר את המוצר בצורה הטובה ביותר (בין אם מדובר במוצר תעשייתי, יצירת אומנות או כל דבר אחר).

אילו סוגים שונים ועיקריים של תנורי קרמיקה מרכיבים כיום קטגוריה זו ומהם הפרמטרים העיקריים שכדאי להכיר המאפיינים תנור תעשייתי מסוג זה? להלן מה שכדאי שנדע ונכיר בנוגע לתנורי קרמיקה, בטרם נחליט בנוגע לדגם הספציפי שנרכוש –

תנור קרמיקה פתח קדמי או עליון

אחד הפרמטרים הראשונים והעיקריים שחשוב להכיר בנוגע לתנורי קרמיקה הוא סוג/כיוון הפתיחה. תנורי קרמיקה מתחלקים, בגדול, לשתי משפחות עיקריות – תנורים בעלי פתח קדמי וכאלו בעלי פתח עליון. כמובן שגם בתוך חלוקה זו ניתן למצוא אינספור דגמים שונים בכל אחת מהקטגוריות, אך זו נקודה טובה להתחיל ממנה – איזה סוג תנור קרמיקה מתאים לנו יותר – פתח עילי או קדמי? לרוב ניתן למצוא יותר תנורי קרמיקה בעלי פתח עילי בסדנאות קרמיקה (בשימוש של אומנים, מורים ותלמידים בתחום), ואילו תנורים בעלי פתח קדמי משמשים לרוב בתהליכים תעשייתיים שונים, אין חלוקה ברורה וחדה לגמרי. ההבדלים המשמעותיים והמרכזיים בין תנורי קרמיקה פתח קדמי לכאלו בעלי פתח עליון נובעים מההבדלים הפרטניים בין דגמים שונים, ולא מהבדל עקרוני בין צורות הפתיחה השונות. הנקודה החשובה כאן היא כי חשוב לבחור את סוג תנור הקרמיקה על פי מאפייני השטח והמיקום בו התנור אמור להיות מוצב – חשוב לוודא כי תהיה לנו גישה נוחה לדלת התנור, ובמקומות מסוימים עשוי להתאים יותר פתח קדמי/עליון, או להיפך.

 

פרמטרים עיקריים שחשוב להכיר בתנורי קרמיקה

כמו כל סוג אחר של תנור תעשייתי , גם במקרה של תנור קרמיקה ישנם כמה מאפיינים מרכזיים ועיקריים שחשוב להכיר ולקחת בחשבון כאשר בוחרים בדגם ספציפי לרכישה.

למשל – טווח טמפרטורה. תנורי קרמיקה פועלים בדרך כלל בטמפרטורות גבוהות, אך לא כל דגם מגיע לאותה טמפרטורה וגם לא כל תהליך ייצור, מחקר או יצירה מצריך להגיע לאותו רף של חום. לכן, כדאי כבר בשלב ראשוני של החיפוש להגדיר לעצמכם אילו טווחי טמפרטורות רלבנטיים עבור הפעילות הספציפית שלכם, וכך מיד לצמצם את החיפוש לדגמים הרלבנטיים לטווח טמפרטורות זה.

כמובן שהנפח הפנימי של התנור מהווה פרמטר מרכזי נוסף בו כדאי להתחשב. בפרט – האם דגם מסוים אותו שוקלים לרכוש הוא גדול מספיק לצרכים שלכם. הנפח הפנימי נמדד בליטרים, כאשר תנורים קטנים וקומפקטיים יחסית יכילו נפח של כמה עשרות ליטרים בלבד, בעוד תנורי קרמיקה גדולים יותר יכולים להגיע לנפחים של כמה מאות ליטרים, ואף יותר מכך. במפרט של כל דגם מפורטות המידות הפנימיות המדויקות (לא רק הנפח הפנימי הכולל), וחשוב להבין בדיוק מה יהיו הממדים המקסימאליים של החפצים שתוכלו להכניס לתנור זה.

פרמטר מעניין וחשוב נוסף שכדאי להכיר הוא מספר הכיוונים מהם מגיע החום בתנור. בתנורים מסוימים החום מתקבל מחמישה צדדים שונים, בעוד באחרים החום מגיע משני כיוונים עיקריים. זה משנה כמובן את מידת האחידות של החום המתקבל, מה שעשוי להיות חשוב בתהליכים מסוימים, ופחות קריטי עבור תהליכים אחרים.

אחד הרכיבים החשובים ביותר של תנורי קרמיקה הוא הבקר – כדאי להשקיע בתנור עם בקר מתקדם (זה נכון כמובן גם לגבי סוגים נוספים של תנורים תעשייתיים), הכולל כמה וכמה תוכניות פעולה שונות ומאופיין ברמת איכות עבודה ואמינות גבוהה. ישנם בקרים הכוללים 5, עשר ועשרים תוכניות שריפה שונות, וצעדים רבים בכל תכנית ותוכנית. זה פותח בפנינו מגוון רחב של אפשרויות עבודה עם התנור, וכך ניתן להשתמש בו ליותר צרכים ושימושים שונים.

חשוב מאד לברר ברכישת תנור קרמיקה את זהות החברה המייצרת את התנור. בתנורים תעשייתיים בכלל, ותנורי קרמיקה בפרט, כדאי מאוד לרכוש תנור של יצרנית מובילה ונחשבת בעולם החימום התעשייתי, כזו בעלת רמת אמינות גבוהה אשר מוצריה ידועים כאיכותיים ואמינים. דוגמה טובה לחברה מובילה בתחום החימום התעשייתי, המייצרת גם דגמים רבים של תנורי קרמיקה, היא חברת Nabertherm מגרמניה, הידועה כאחת החברות המובילות בעולם בתחומה.

לצפייה בקטלוג ציוד למעבדות כנסו לכאן

https://www.electrotherm.co.il/categories.aspx?catid=8

 

 

 

אז מה היה לנו בכתבה: