כל מה שמעניין במקום אחד

איך צורכים פחות פלסטיק

תעשיית הפלסטיק היא אחת התעשיות המזהמות ביותר בעולם. התעשייה מונעת על ידי יצרניות הנפט, והפלסטיק הפך למוצר זול, נוח, רב שימושי ועמיד. לכן, מוצרי הפלסטיק הפכו לנפוצים מאוד בחיים המודרניים והם מתאימים לסגנון החיים בעולם המערבי של השתמש וזרוק לפח.

למרות שנזקי הפלסטיק לסביבה ידועים ונחקרו לא מעט, צריכת הפלסטיק בעולם ממשיכה לעלות, אך רוב מוצרי הפלסטיק אינם מגיעים למחזור. הפלסטיק מתפרק למיקרו פלסטיק שחודר למי התהום ומזהם את מי השתייה המגיעים לברזים בבית ולגוף האדם, ובנוסף הוא מזהם את הסביבה הימית ובדגים שהאדם צורך ניתן למצוא כמות גבוהה של חלקיקי מיקרו פלסטיק. לכן, כדאי לשנות  הרגלים, להפחית את צריכת הפלסטיק בחיים, לעבור לכלים רב פעמיים, לבחור ברי מים מומלצים לבית ולעסק ויש עוד צעדים שכדאי ליישם כדי להיגמל מפלסטיק.

 

איך אפשר להיגמל ממוצרי הפלסטיק?

העולם טובע תחת כמויות עצומות של מוצרי פלסטיק (שקיות, בקבוקים, כלים חד פעמיים וכו'), וכ-70% מהפסולת הקיימת באזורים המסחריים היא פלסטיק חד פעמי. לפי נתוני עמותת צלול להגנת הים, האדם והסביבה, כ-80% מהפסולת שנמצאת בים ובחופים בארץ מקורה במוצרי הפלסטיק החד פעמיים, בעיקר כלים חד פעמיים שהציבור מביא לחוף ואינו טורח לפנות אחריו.

בנוסף לזאת, על פי הנתונים עולה כי השימוש בכלים החד פעמיים בישראל ממשיך לעלות, וחשוב לזכור כי חלק מהצריכה של הכלים החד פעמיים נובעת בגלל סוגיית הכשרות במגזר הדתי והחרדי. ישראל נמצאת במקום גבוה בעולם מבחינת הצריכה של מוצרי הפלסטיק החד פעמיים לנפש, לכן הגיע הזמן לקחת אחריות ולהתחיל להיגמל מהפלסטיק המזהם, לפני שיהיה מאוחר מדי.

 

מסרבים לקשיות שתייה –

כל אחד יכול להפחית את כמות הפלסטיק שהוא צורך באמצעות שינוי הרגלים, לדוגמה לסרב לקשיות שתייה במסעדות, ברים, בתי קפה, קיוסקים וכדומה. נכון, נוח לשתות עם קשית שתייה אך המוצר מזהם את הסביבה ורוב הקשיות אינן מגיעות למחזור.

 

עוברים לכוס רב פעמית –

בבתים ובמשרדים רבים נהוג לשתות מים בכוסות פלסטיק. אם רוצים להפחית את צריכת הפלסטיק כדאי לעבור לכוסות רב פעמיות מזכוכית או קרמיקה, אפשר גם ממתכת.

 

ללכת לקניות עם שקית רב פעמית –

כדי להפחית את כמות הפלסטיק כדאי ללכת לקניות בסופר או בכל מקום אחר עם שקית רב פעמית. גם כאשר אורזים את המוצרים בסופר כדאי להפחית את כמות השקיות לאריזת הפריטים, ואפשר לבחור מוצרי מזון שאינם עטופים בכמות נדיבה של ניילון.

מפסיקים את השימוש בכלים חד פעמיים –

הדרך היעילה להפחתת כמות הפלסטיק בחיינו היא להפסיק את השימוש בכלים חד פעמיים. כמובן שיש יתרונות לכלים החד פעמיים מאחר שהם נוחים לשימוש, זולים ואין צורך לשטוף כלים אחרי ארוחה משפחתית גדולה ומרובה במשתתפים אל הנזק שלהם לסביבה הוא בלתי יתואר.

 

משתמשים בבקבוק רב פעמי –

בקבוקי הפלסטיק מזהמים את הסביבה וגורמים לנזקים משמעותיים גם לאדם, לחיות ולצמחים. במקום לרכוש בקבוקי מים ושתייה ממותקת מפלסטיק כדאי למלא בקבוק מים רב פעמי. את הבקבוק הרב פעמי אפשר למלא בקלות באמצעות ברי מים שיש בבית, במשרדים ובמבנים רבים.

 

להכין חומרי ניקיון בבית –

ברשת האינטרנט ניתן למצוא רעיונות רבים להכנת חומרי ניקיון ביתיים, ללא כימיקלים, וכך גם נמנעים מרכישת חומרי הניקיון הארוזים בדרך כלל בבקבוקי פלסטיק. אם מעדיפים לרכוש חומרי ניקיון בסופר כדאי להעדיף את המוצרים הארוזים בעץ, מתכת או בפלסטיק מתכלה.

 

אריזת מוצרים בנייר או בבד –

בחנויות פרחים ובעסקים רבים מקובל לארוז מוצרים ומתנות בצלופן ובעטיפות פלסטיק אחרות. כדאי לבקש מהמוכרים לארוז את הפריטים בעטיפות מנייר או מבד.

אז מה היה לנו בכתבה: