כל מה שמעניין במקום אחד

טויוטה יאריס חוגגת 10 מיליון מכירות: המסע של היפנית הקטנה לפסגה

הסופרמיני הפופולרית עברה שינויים רבים עד שהפכה ללהיט עולמי. לכבוד שיא המכירות החדש שרשמה השנה, ננסה לפצח את סוד ההצלחה, ואיך זה ש-91% מהיאריס שנמכרו בישראל מאז 1999 עדיין נוסעות

אורן הדר, תוכן שיווקי בשיתוף מימון ישיר

טויטה יאריס הוא שם שמכיר כל נהג ישראלי. מכונית הסופרמיני היפנית היא מהנפוצות והפופולריות ביותר, ואחת הראשונות שמחפשים ישראלים שרוצים רכב חסכוני במיוחד, אבל גם כיפי ואמין לטווח ארוך. כבר עשר שנים שהיאריס מככבת בטבלת הקטגוריה, רושמת אלפי מסירות בכל שנה, ולא פעם גם היתה הסופרמיני הנמכרת בישראל. וזה לא רק טרנד מקומי. לא מזמן נמכרה היאריס ה-10 מיליון בעולם, הישג מסחרר למדי בשביל מכונית שעברה דרך ארוכה ומגוונת. מה יש בה שאוהבים נהגים, ואיזו דרך עברה עד לפסגה?

 

השנים הראשונות: איך אמרת שקוראים לך?

חברת טויוטה החלה לפתח את היאריס ב-1996, בתור מחליפה לסטארלט הוותיקה, מכונית קומפקטית שצברה פופולריות בשווקי אירופה והמזרח, אבל נכשלה בפיצוח השוק האמריקאי. טויוטה יאריס הושקה לראשונה ב-1999 בשלוש תצורות – האצ'בק, גרסת מיניוואן שנקראה יאריס ורסו, וסדאן מאורכת שנקראה טויוטה אקו. ביפן קראו לה בכלל טויוטה ויטס – הרבה שמות בשביל מכונית אחת קטנה.

שני יתרונות גדולים הביא איתו הדגם החדש: הראשון הוא שילוב בין אמינות, שלל תתי-דגמים לשווקים שונים ואבזור עשיר, לצד מחיר נגיש. טויוטה משיגה זאת הודות לתהליך ייצור מאוד יעיל, שמחולק לתחנות בהן כל מכונית תקבל רק את הרכיבים שהיא צריכה כדי לעבור לשלב הייצור הבא. זאת, בעוד יצרניות רבות אחרות מנסות להספיק כמה שיותר בכל תחנה, מה שלא פעם מסרבל את הייצור ומקשה על בקרת איכות במקרי תקלות.

השני היה נסיעה יעילה במיוחד; המהנדסים עיצבו מכונית עם שלדה רחבה שתאפשר תא נוסעים מרווח ביחס לגודל המכונית, חיזוקים וקורות שמשלבים חוזק מבני עם משקל נמוך, ועיצוב אווירודינמי שעוזר לצמצם גרר. התוצאה היתה מכונית שיתרונה הגדול ביותר היה חיסכון בדלק. כך הצליחה למשוך את תשומת ליבו של הנהג האירופי הביקורתי, ולעקוף מותגים מקומיים ותיקים.

 

דור שני: גדולה יותר מבפנים

הדור השני של המכונית ראה אור ב-2005 והציב רף חדש למכוניות סופרמיני, אפילו לקהל האמריקאי המפונק. העיצוב נראה קצת יותר אנרגטי, המרחב הפנימי הוגדל, ויצר סביבה מאוד נוחה ומזמינה שנהגים אהבו. תיבת ההילוכים הרובוטית הרגישה קצת איטית לסוקרים המקצועיים – אך הנהגים עדיין מצאו את חוויית הנהיגה נוחה ונינוחה.

טויטה שמה כאן דגש מיוחד על השוק האמריקאי, במיוחד מול קהל צעיר. במקום קמפיינים מסורתיים בכלי התקשורת, השיקה משחק וידאו לקונסולת האקסבוקס, בו נוסעים במכונית יאריס. זה עבד. ב-2008 כבר נשבר שיא מכירות היאריס בארה"ב, ועמד על יותר ממאה אלף יחידות.

 

דור שלישי: הקפיצה ההיברידית

טויטה למדה מהביקורת, והדור השלישי של המכונית הושק ב-2010 עם תיבת הילוכים רציפה נהדרת, שסיפקה גם את המפונקים שבסוקרים. סביבת הנהג שודרגה במערכת מדיה חדשה, וכלי בטיחות משופרים – אבל הקפיצה הכי גדולה היתה שילוב מנוע היברידי. היאריס היתה גם כך חסכונית מאוד, ועתה החלה להתחרות גם עם מכוניות קטנות בהרבה.

צריכת הדלק שלה עמדה על יותר מ-20 ק"מ לליטר בעיר, אף שהמנוע שלה היה חזק והנסיעה – זריזה ומהירה. הנתון הזה כבש את השוק האירופי, גם בקרב חברות ליסינג וגם אצל נהגים פרטיים שרצו מכונית עם חיסכון של מיני ומידות קצת יותר משפחתיות.

 

דור רביעי: חיסכון ברמה חשמלית

ב-2019 הגיע הדור האחרון של היאריס עד כה, בו העיצוב הכי "קרבי" של הסופרמיני וסביבת נהג אפילו יותר מרווחת. טכנולוגיות הבטיחות שודרגו מהותית, וקיבלו חיישנים שמזהים הולכי רגל ואופניים, בקרת שיוט חכמה, מערכת אקטיבית לחמיקה מהתנגשות חזיתית ותיקון סטיה מנתיב.

גם המנועים שודרגו והפכו יעילים מאי פעם: נכון להיום, טויוטה יאריס היא המכונית הכי חסכונית בארץ שאינה חשמלית. דגם האקו יכול, לפי מבחני שטח, לנסוע יותר מ-30 ק"מ לליטר בעיר. ב-2021 הושקה גרסת קרוסאובר של המכונית, שנקראת יאריס קרוס. גם כאן מדובר ברכב שמוצע עם גרסה היברידית, שעושה יותר מ-18 ק"מ לליטר.

 

 

מי קונה יאריס בישראל?

קרדיט תמונה : Shutterstock

לפי הערכות מומחי רכב, יש כמה וכמה סוגי נהגים שמתמקדים בסופרמיני חסכוניות, ובוחרים ביאריס. לפי נתוני אתרי הלוחות, הרבה משפחות שמחפשות רכב ראשון לילד קונות טויוטה יאריס יד 2, כשהשנתונים המומלצים הם 2017 ואילך; דגמים אלה מצוידים בשלל מערכות בטיחות כסטנדרט – בלימה אוטומטית, מצלמת זיהוי תמרורים, חיישני סטיה מהכביש ועוד.

ולמרות שיאריס כזו יכולה להיות קצת יותר יקרה ממקבילות קוריאניות, יתרונות הבטיחות והאמינות הם שעושים את ההבדל ומכריעים לטובת היפנית הקטנה. גם סטודנטים אוהבים את היאריס, בגלל עלויות נמוכות לטווח ארוך ושוק משומשות מעולה . בנוסף, היאריס מאוד פופולרית בציי רכב, בזכות אמינותה, זול יותר להחזיק כזו מכונית, גם כשנוסעים בה יום-יום. מאז הושקה היאריס בישראל בשנת 2000, נמכרו יותר מ-70,217. לפי נתוני טויוטה, 91% מהמכוניות האלה עדיין נוסעות על כבישי ישראל, נתון מרשים מאוד שמעיד על שרידות מצוינת.

 

סיכום

סוד ההצלחה של היאריס הוא דגש על מה שמשפיע על הנהג לאורך זמן: אמינות, בטיחות וחיסכון בדלק. אחרי שהדורות הראשונים הוכיחו את עצמם, נוצר ליאריס שוק יד 2 מעולה בכל העולם, והיא הפכה ברירת מחדל עבור נהגים רבים, במיוחד צעירים.

 

 

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש על ידי הלקוח. מספר רישיון 54414.

אז מה היה לנו בכתבה: