כל מה שמעניין במקום אחד

כל מה שחשוב לדעת על הנפקת דרכון גרמני

בין השנים 1933-1939 עזבו את גרמניה למעלה מ-400,000 יהודים, בשל רוחות המלחמה המנשבות, האנטישמיות והרדיפה כנגד יהודים, ובהמשך גם שלילת אזרחותם. גם בשנים שלאחר המלחמה, ארגוני הסיוע היהודיים סייעו במילוט והוצאת ניצולים יהודים והבאתם למדינת ישראל, בתהליך בירוקרטי מהיר ומקל, שלרוב התבצע ללא מסמכים וכלל שינוי רישום שם.

למרות הנתונים הללו, המצביעים על למעלה מחצי מיליון ישראלים-יהודים שמוצאם בגרמניה, אחוז הישראלים שפונים בבקשה לממש את זכותם לאזרחות ולהנפקת דרכון גרמני- מועט ביחס לבקשות דומות המוגשות למדינות אחרות באירופה.

 

הסיבות לכך הן רבות, וטמונות הן באלמנטים מעשיים והן באלמנטים רגשיים:

  • קהילת היקים בישראל, יוצאי גרמניה, שחוו זוועות ואובדן לא גילו כל רצון או עניין לדרוך בשנית על אדמת גרמניה, ובוודאי לא להימנות בין אזרחיה, ולאורך עשרות השנים שחלפו רבים מן הניצולים הלכו לעולמם ללא כל דרישה מימוש זכויותיהם.
  • למרות האחריות לעוולה, גרמניה הקשיחה לבה וחוקיה, ולאורך שנים ארוכות יצרה מערך תנאים מגבילים והליך בירוקרטי מחמיר, שהותיר ישראלים רבים, שזכאים על פי כל אמות המוסר והצדק, מחוץ לגבולות החוק.
  • כחלק מסרבנותה של גרמניה להשיב את האזרחויות האבודות, נקבעה חבות הוכחה מחמירה, ששללה בקשות לאזרחות ודרכון גרמני לישראלים, בשל שינוי שם ואי התאמת רישומים, קבלת אזרחות זרה בטרם שלילת האזרחות הגרמנית בפועל, שירות צבאי ועוד.

החל משנת 2021 חלה עליה משמעותית בקרב הפונים בבקשת דרכון גרמני שהוא למעשה נגזרת של אזרחות גרמנית, כמו גם עליה באחוזי ההצלחה וקבלת מענה חיובי לבקשות הללו.

גורמי השינוי

בין הגורמים שהולידו את השינוי ואת החתירה לצדק ההיסטורי:

 

עדכון חקיקה

בשנת 2021 ביצעה ממשלת גרמניה תיקון היסטורי וצודק בחוקי האזרחות, ולמעשה קבעה כי חוק הלאום יכלול גם בעלי אזרחות גרמנית בעבר, כמו גם את צאצאיהם, כאשר זו נשללה או אף הושבה מרצון, כתוצאה מרדיפת הנאצים.

התיקון כלל גם תושבי גרמניה שלא היו אזרחים, בשל סירוב למתן אזרחות על בסיס אנטישמי, דוגמת זכאים מכורח נישואין.

חשוב לציין כי התיקון לחוק פתח אפשרויות להגשת בקשת דרכון גרמני למגוון אוכלוסיות בישראל, לרבות צאצאים של נרדפי הנאצים שנמלטו לארה"ב ולמדינות אחרות שאינן ישראל, צאצאים לניצולים שאינם מעוניינים לממש את הזכאות בעצמם, כמו גם כאלה שאינם בין החיים עוד.

יחד עם זאת, התיקון הוא תיקון חוקתי בלבד, ואינו מקל את התהליך הבירוקרטי המחמיר ואת הקפדנות בה נוהגים רשויות גרמניה בטיפול בכל בקשה.

 

יתרונות דרכון גרמני באיחוד האירופי

הנפקת דרכון גרמני הפכה לאפשרות מבוקשת, גם בעבור אלו שאינם מעוניינים לשוב אל גרמניה או לבקר בה, בזכות מעמדה של גרמניה וחברותה באיחוד האירופי. דרכון זה הוא למעשה דרכון הפותח אפשרויות תעסוקה, השכלה, מגורים, מעבר וניידות ושלל זכויות נוספות, בכל 27 מדינות האיחוד באירופה.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עסק

למה עצמאיים צריכים להעסיק רואה חשבון?

בשנים האחרונות ניתן לראות לא מעט שינויים שהתרחשו בשוק העבודה, ביניהם ההעדפה של עובדים שכירים להפוך לעצמאיים וחופשיים ממעסיקים. בין אם מונעים על ידי הרצון לאוטונומיה רבה יותר, רצון לפיתוח מקצועי או תגובה לשינויים כלכליים – העבודה העצמאית מציעה יתרונות רבים.

קרא עוד »
בית מעוצב

מעצבים מחדש: רעיונות עיצוב לכל חדרי הבית

עיצוב הבית הוא אחד הנושאים המרתקים והחשובים ביותר עבור כל מי שמעוניין ליצור סביבת מגורים נעימה, מזמינה ופונקציונלית. במאמר זה נעניק לכם כמה רעיונות מעניינים לעיצוב המטבח, הסלון, חדר הילדים, חדר ההורים ועוד – המשיכו לקרוא.

קרא עוד »
בישול בבית

בישול ביתי: הכירו מזונות טעימים שהם גם בריאים

החיים המודרניים שלנו מנוהלים לרוב על ידי מרכיבי נוחות בשגרת יומנו, ולכן כך גם אפשרויות האוכל שאנו צורכים מצטמצמות לכדי היצע נגיש ומגוון, אך גם תעשייתי ברובו. בשנים האחרונות נוצרה מודעות הולכת וגוברת לתזונה בריאה ומאוזנת, כשהבישול הביתי מעניק שלל יתרונות תזונתיים נוסף על חוויה קולינרית מיוחדת.

קרא עוד »