כל מה שמעניין במקום אחד

סמל של חופש ונעורים: הסיפור של סיאט איביזה שחוגגת השנה 40

לרגל 40 שנה להשקת המכונית המפורסמת, נכיר את יתרונותיה ואת ההיסטוריה המפתיעה שלה בשוק האירופי

אורן הדר, תוכן שיווקי בשיתוף Carwiz

חגיגה בעולם הרכב: אחת המכוניות הכי פופולריות ומוכרות בארץ ובאירופה – סיאט איביזה – חוגגת 40. האיביזה היא זאת שנתנה לסיאט כנפיים, והניחה את קווי המתאר למכוניות-צעירים בכל העולם. השילוב בין ביצועים ובטיחות, סטייל ופונקציונליות ניכר בה מימיה הראשונים ועד לסדרות האחרונות, סיאט איביזה 2024. בכתבה זו נציג את עברה של המכונית והשפעתה, ועל עתידה על רקע סגירת מותג סיאט ומעבר למותג קופרה החדש.

 

מחושך לאור, מניסוי למהפכה

סיפורה של האיביזה הצבעונית והמתפרצת התחיל ממקום הרבה יותר אפור ומאופק, שלא לומר אפלולי. שלטונו הפאשיסטי של פרנסיסקו פרנקו במדינה לא איפשר הולדת תעשיית רכב אמיתית, והתנגדותו גם לקומוניזם וגם לדמוקרטיה המערבית בודד את המדינה כלכלית.

מי שרצה מכונית בספרד נאלץ להסתפק בתוצרת מקומית מאוד יקרה, שאיכותה מוגבלת. במאי 1950 החליט פרנקו שצריך להרים תעשיית רכב להמונים, והקצה לכך משאבים גדולים. תוך שלוש שנים הוקמה "החברה הספרדית למכוניות תיור", או בראשי תיבות SEAT. לחברה היו מפעלים בברצלונה, מוסכים ומערך לוגיסטי, כל מה שצריך. מה בכל זאת חסר לה? ידע. המכוניות שהופקו היו מוגבלות, מסורבלות ועדיין יקרות מדי עבור רוב הנהגים.

באמצע שנות החמישים החלה ספרד להיפתח יותר לשותפויות זרות, ובנתה חיבורים כלכליים עם יצרני רכב מסביב, בראשם פיאט מאיטליה. החל ייצור ברישיון של מכוניות פיאט, אך במקביל פעל מרכז מחקר ופיתוח ובו מערך ניסויים, שנועד ללמוד איך בונים מכונית מקורית. הפוטנציאל היה גדול. לספרדים יש זיקה טבעית לעיצוב, ומכונית מוצלחת הייתה יכולה להימכר גם בחו"ל ולהכניס מטבע חוץ חיוני.

ב-1975 הושקה הסיאט 1200 ספורט – מכונית קופה מקורית זריזה וכיפית, שהצליחה לשלהב צעירים בגרמניה, הולנד, צרפת ומדינות נוספות – וסיאט החליטה לשים דגש על הקהל הזה. עם השנים קיבלו המכוניות שלה מאפיינים ספורטיביים יותר, וב-1985 חתמה עם חברת פולקסווגן על הסכם משמעותי שהעניק לה גישה לטכנולוגיות הנעה של מכוניות פורשה. באותה השנה הבשילו התנאים, ונולדה מכונית הצעירים הכי אהובה באירופה: סיאט איביזה הראשונה.

 

מכונית צעירים, שמתאימה להורים

כל מי שראה אותה באירופה התלהב, ובצדק. על עיצוב האיביזה חתום ג'יורג'טו ג'וג'ארו, אולי מעצב המכוניות הכי חשוב במאה ה-20 – זה שהגה את הצורה הייחודית של מכוניות פרארי, מזראטי, והדלוריאן מסדרת סרטי "בחזרה לעתיד".

אך סגנון ומראה אנרגטי היה רק חצי סיפור. האיביזה הקומפקטית נבנתה להיות קודם כל פונקציונלית ומרווחת מבפנים, מה שיתאים גם למשפחות צעירות. כך קרה שצעירים שרכשו איביזה נשארו איתה גם כשנולדו להם ילדים, ולא מיהרו להחליף אותה במכונית יותר גדולה.

עבור קהל היעד הזה, ידעה סיאט לייצר חוויה מיוחדת, שמשלבת היגוי ספורטיבי ומדויק, עם מערכות בטיחות מתקדמות שהגיעו ממעבדות פולקסווגן. מומחים סבורים שזה סוד ההצלחה של סיאט איביזה: מראה וחוויה אנרגטית, בשילוב טכנולוגיה שמונעת טעויות וסיכונים.

הטכנולוגיה הודגמה היטב בסדרת מרוצי הראלי, אליהם נשלחה האיביזה ובשנות התשעים אף זכתה במקום הראשון שלוש שנים ברציפות. וסיאט רוותה נחת. מכונית הצעירים האירופית הפכה לשם דבר בעולם, ויצרנים נוספים ניסו לשחזר את הצלחתה. ככלל, מכוניות הצעירים המוצלחות יותר הן אלו שעובדות לפי נוסחת איביזה: קטנה מבחוץ, מרווחת מבפנים, מנועים יעילים וחזקים, וערך מוסף גם למשפחות.

 

העתיד: איביזה בחסות קופרה

ב-1996 הושקה גרסת שרירים מיוחדת של סיאט איביזה, שנקראה Cupra – קיצור של Cup Racing. היא הותאמה למרוצי כביש והיתה עוצמתית מקודמותיה, מה שהצית התלהבות נדירה בקרב הקהל. הצלחתה שוחזרה בהמשך בדגמי שרירים חדשים, עד שב-2018 נולד בסיאט מותג קופרה, שהתמקד בגרסאות ביצועים למכוניות הפופולריות של החברה – עיצובים יותר אגרסיביים, מנועים חזקים ושיפורי אחיזה וזריזות.

בשנה שעברה נודע שקבוצת פולקסווגן, בעלת סיאט, תסגור את המותג הראשי ותשאיר את קופרה כמותג נפרד – והוא זה שימשיך לפתח ולייצר את דגמי החברה. סיאט איביזה צפויה להמשיך להימכר ולקבל גרסאות עוד יותר אנרגטיות, פשוט תחת השם קופרה.

איך זה ישפיע על שוק המשומשות? סיאט איביזה נשענת על שלדות ופלטפורמות של פולקסווגן כך שלא צפוי מחסור בחלפים וציוד, והמנועים שלה הם מהאמינים ביותר באירופה. ישראלים רבים ממשיכים לאהוב את האיביזה שלהם, בלי קשר למה שקורה בחברה האם. יתכן שדווקא סיאט איביזה יד 2  משנתונים לפני שינוי המותג, תהפוך ליותר מבוקשת ונדירה, מה שיסייע בשמירת הערך. ובכל מקרה, צעירים שמחפשים רכב מהיר וכיפי לא צפויים לשנות את הרגליהם, ותמיד יהיה מי שישמח לרכוש סיאט איביזה משומשת.

 

סיכום

סיאט איביזה היא מכונית קומפקטית, אך גדולה יותר מהמותג שהביא אותה לעולם ולכן תמשיך לנסוע בכבישי ישראל ולככב באתרים למכירת רכב, לשמחת זוגות וסטודנטים שמחפשים רכב יד 2 לצעירים. לא פלא שפולקסווגן השכילה להשאיר את הדגם בייצור, כדי שימשיך לשעוט בכבישים עוד שנים רבות.

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם קארוויז שהינו מותג של מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מספר רישיון 54414.

קרדיט תמונה-Shutterstock

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

איך לשמור על חדר ילדים מסודר תמיד?

חדר מסודר אינו רק נעים לעין, אלא מדובר על שגרה שמעניקה תחושת ארגון ואחריות עבור הילדים. כל הורה יודע ששמירה על חדר ילדים מסודר ונקי הוא הישג כמעט בלתי אפשרי, כי לעיתים נראה שלצעצועים, ספרים ובגדים יש חיים משלהם כשהם מפוזרים כל הזמן בכל רחבי החדר.

קרא עוד »