כל מה שמעניין במקום אחד

מעמדו של דרכון רומני באירופה ובעולם

ממועד סיומה של מלחמת העולם הראשונה, לאורך השנים ועם פרוץ מלחמת העולם השנייה והאירועים שהתרחשו במסגרתה ובעקבותיה, עלו לישראל למעלה מ- 300,000 יהודים, מתוכם כ-40,000 בתקופת המנדט הבריטי בלבד.

למרות המספרים הללו, המייצגים קהילה ענפה של יוצאי רומניה וצאצאיהם בישראל, הנהירה לדרכון רומני התחילה לאחר שנת 2009, המועד בו זכה האיחוד לתוקפו ולמעמדו מכורח אמנת ליסבון.

 

על הקשר בין דרכון רומני לאיחוד האירופי

מאז ומתמיד התקיימה ההנחה כי אחזקה בדרכון נוסף היא בעלת תועלת ויתרונות, אולם הישראלים העדיפו לחלום על דרכון אמריקאי, ופחות חשקו בדרכונים ממדינות אירופה השכנה, בעיקר כאשר לא התקיימה כל זיקה למדינת המוצא והשורשים המשפחתיים.

עם כניסתו של האיחוד האירופי, נולדה גם מעצמה חדשה, קרובה, נגישה, וכזאת שישראלים רבים מחזיקים בה מניות בלתי ממומשות. האיחוד האירופי קבע מערכת תקנות וחוקים, ההופכים את אזרחי כל אחת מן המדינות החברות בה, לאזרחי האיחוד, ולבעלי זכויות בכל אחת ממדינות האיחוד.

הסיפורים של סבא וסבתא הפכו בן לילה מסיפורים למידע רלוונטי שחשוב לזכור, לתעד ולהוכיח, וסיפורי הגירוש והנטישה של בתים חמים בשל קולות מלחמה ורדיפה, הולידו תחושת צדק ותרגום לכדי מימוש זכויות היסטוריות.

 

בין היתרונות שמציע האיחוד האירופי לאזרחיו

אזרחות באיחוד האירופי היא זכות מוקנית לכל אזרחי המדינות החברות בו, ללא התניה או תלות במקום המגורים בפועל.

דרכון רומני הוא נגזרת של מימוש הזכאות והנפקת אזרחות רומנית, ומעמדו באיחוד האירופי זהה למעמדו של כל דרכון וכל אזרח בכל אחת מ-27 המדינות החברות באיחוד.

מדינת רומניה הייתה בין המדינות הראשונות שחברו לאיחוד האירופי, וכתוצאה מכך חוותה הגירה חיובית וגידול משמעותי בבקשות למימוש הזכויות בקרב ישראלים צאצאים יוצאי רומניה.

בין הזכויות הניתנות במסגרת האיחוד האירופי לישראלים בעלי דרכון רומני:

  • ניידות חופשית ומעבר ללא מגבלה בין כל מדינות האיחוד, לרבות בימות מלחמה, משבר ותחת מגבלות טריטוריאליות עולמיות (דוגמת משבר הקורונה).
  • אפשרות הגעה וכניסה לארה"ב ללא צורך באדרת כניסה ושהייה (ויזה לארה"ב).
  • מגוון אפשרויות תעסוקה ופרנסה ללא צורך בהיתר עבודה.
  • אפשרות הקמת עסק, השקעה, רכישת נדל"ן, שותפות בחברות.
  • לימודים ללא עלות או בעלות נמוכה במגוון מוסדות אקדמיה מובילים בכל מדינות האיחוד האירופי.
  • הגנה אישית מכורח אזרחות.

במטרה לספק מענה הולם והוגן לבקשות הרבות, ולהבטיח את הגבלת מתן האזרחות לזכאים בלבד מחד גיסא, ואת תיקון העוולות ההיסטוריות מאידך גיסא, קבעה ממשלת רומניה תהליך רשמי קפדני, הכולל פירוט של תנאי הזכאות ודרכי המימוש למבקשים אחר דרכון רומני. ממשלת רומניה פישטה את חוק הזכאות לאזרחות רומנית לצאצאים, וקבעה צורך בעמידה בפרמטר אחד מתוך שלושה פרמטרים אמורים:

  1. מי שנולד לאזרח רומני המחזיק באזרחות רומנית בהווה, יזכה לאזרחות מכורח זה, גם במימוש מאוחר וגם במידה ולא נולד או מתגורר ברומניה.
  2. ילדים, נכדים ונינים לאזרח רומניה שאיבד את אזרחותו שלא מרצונו, יהיו זכאים להשבת האזרחות המקורית וקבלת אזרחות צאצאים.
  3. אזרחות רומנית תינתן ו/או תושב על פי הגבולות הגאוגרפים של רומניה הגדולה, ועל פי מדינות נוספות שהיו בשליטתה לאורך השנים, לרבות צאצאים ליוצאי מדינות טרנסילבניה, סרביה, הונגריה, אוקראינה, בולגריה, פולין ומדינות נוספות.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עסק

למה עצמאיים צריכים להעסיק רואה חשבון?

בשנים האחרונות ניתן לראות לא מעט שינויים שהתרחשו בשוק העבודה, ביניהם ההעדפה של עובדים שכירים להפוך לעצמאיים וחופשיים ממעסיקים. בין אם מונעים על ידי הרצון לאוטונומיה רבה יותר, רצון לפיתוח מקצועי או תגובה לשינויים כלכליים – העבודה העצמאית מציעה יתרונות רבים.

קרא עוד »
בית מעוצב

מעצבים מחדש: רעיונות עיצוב לכל חדרי הבית

עיצוב הבית הוא אחד הנושאים המרתקים והחשובים ביותר עבור כל מי שמעוניין ליצור סביבת מגורים נעימה, מזמינה ופונקציונלית. במאמר זה נעניק לכם כמה רעיונות מעניינים לעיצוב המטבח, הסלון, חדר הילדים, חדר ההורים ועוד – המשיכו לקרוא.

קרא עוד »
בישול בבית

בישול ביתי: הכירו מזונות טעימים שהם גם בריאים

החיים המודרניים שלנו מנוהלים לרוב על ידי מרכיבי נוחות בשגרת יומנו, ולכן כך גם אפשרויות האוכל שאנו צורכים מצטמצמות לכדי היצע נגיש ומגוון, אך גם תעשייתי ברובו. בשנים האחרונות נוצרה מודעות הולכת וגוברת לתזונה בריאה ומאוזנת, כשהבישול הביתי מעניק שלל יתרונות תזונתיים נוסף על חוויה קולינרית מיוחדת.

קרא עוד »