כל מה שמעניין במקום אחד

מהם הסימנים המקדימים להתקף לב?

מחלות לב הן גורם המוות מספר אחת בעולם המערבי, ואחד מאירועי החירום הרפואיים המאפיינים אותן הם התקפי הלב הידועים לשמצה. התקף לב (Myocardial Infarction) הוא בעצם מצב שבו לאזור מסוים בלב לא מגיע דם עם חמצן, מה שגורם לפגיעה בשריר הלב ויכול להוביל לשלל בעיות, כולל מוות לא עלינו.

היות ובזמן אמת מדובר באירוע חירום שדורש טיפול מיידי, ישנה חשיבות עצומה להכרה של סימנים לפני התקף לב, ולמניעה של ההתקפים לפני שהם מגיעים למצבים מסכני חיים.

תסמיני התקף לב בקרב נשים

בזמן התקף לב, יש תסמינים משותפים לגברים ולנשים שמעידים על מצב החירום הזה. תסמינים אלו כוללים כאב חזק בחזה, קוצר נשימה, כאב שמקרין לידיים, ללסת תחתונה או אפילו לבטן, חיוורון, הזעה, דופק מהיר ועוד. כל התסמינים הללו משותפים לגברים ונשים כאחד, ויכולים להופיע ביחד או בנפרד.

עם זאת, ישנם הבדלים מסוימים סימנים לפני התקף לב בין גברים לנשים. לרוב, כאשר מדברים על תסמיני התקף לב, מתארים את התסמינים הקלאסיים דווקא אצל גברים. אך למרבה ההפתעה, מחקרים מצאו כי סימנים להתקפי לב אצל נשים נוטים יותר שלא להתאפיין דווקא בכאבים בחזה, אלא דווקא בסימנים אחרים. וביניהם:

  • אי נוחות או כאבים באיברים שסביב החזה (ידיים, צוואר, בטן עליונה, גב עליון)
  • קוצר נשימה
  • סחרחורות
  • הזעה
  • בחילה והקאות
  • עייפות פתאומית
  • תדירות גבוהה יותר מגברים בהופעת תסמינים שלא בזמן מאמץ

ההסבר הסביר ביותר לתופעה הזו הוא שנשים נוטות יותר לפתח התקפי לב בעורקים כליליים קטנים יחסית, בעוד שאצל גברים רוב המקרים של התקפי הלב הם בעורקים כליליים גדולים ומשמעותיים יותר. זה גם מסביר את הנטייה של סימנים להתקף לב אצל נשים צעירות להיצמד ל"כללים" הללו אפילו יותר.

חשוב להבין שכאבים בחזה יכולים לנבוע מהתקף לב, אך גם יכולים לנבוע מגורמים אחרים. לדוגמה, כאבים בחזה בצד ימין אצל נשים יכולים לנבוע מרגישות בחזה בשעת מחזור, משריר תפוס או אפילו ממצב רפואי שחשוב לטפל בו כמו אבנים בכיס המרה. זהו אמנם מצב חירום בטני, אך הכאב ממנו מקרין פעמים רבות גם לחלק התחתון של חזה ימין, והוא נפוץ יותר אצל נשים מבוגרות.

האם יש הבדל בשיעורי התמותה בין נשים לגברים?

אולי בשל העובדה שתסמיני התקף לב אצל נשים הם פעמים רבות פחות מובקים מאלו של גברים, אך המחקר הרפואי מראה ששיעורי התמותה אצל נשים שעברו התקף לב גבוהים משמעותית מאלו של גברים. אמנם שיעורי התמותה מהתקפי לב ירדו משמעותית בשנים האחרונות, עם התפתחות הרפואה הדחופה והפרוטוקולים הטיפוליים הרלוונטיים, אך הפער בין גברים לנשים בכל הנוגע לשיעורי התמותה נשאר משמעותי.

למי לפנות אם מופיעים התסמינים?

הדבר הראשון שצריך לעשות עם הופעת תסמיני התקף לב, הוא להתקשר למד"א במספר 101. שם ינחו אתכם מה בדיוק עליכם לעשות, וישגרו אמבולנס לכיוונכם על מנת שיעניק לכם טיפול ראשוני וייקח אתכם לבית החולים. היות ומדובר על מקרה חירום עם פוטנציאל להיות מסכן חיים, חשוב שלא לדחות את הטיפול בו.

איך מקטינים את הסיכון ללקות בהתקף לב?

ישנם דברים רבים שניתן לעשות על מנת להקטין את הסיכון ללקות בהתקף לב, וביניהם:

  • אימוץ אורח חיים פעיל ובריא, כולל ספורט תדיר, תזונה נכונה, והימנעות מוחלטת מעישון
  • היצמדות לתכניות הטיפול במידה ויש, כולל תרופות
  • ניטור קבוע של מצב הלב הן אצל רופא משפחה והן אצל קרדיולוג מוסמך
  • זיהוי מהיר של סימנים לפני התקף לב, כמו כאבים בחזה במאמץ, קוצר נשימה ועוד.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

עסק

למה עצמאיים צריכים להעסיק רואה חשבון?

בשנים האחרונות ניתן לראות לא מעט שינויים שהתרחשו בשוק העבודה, ביניהם ההעדפה של עובדים שכירים להפוך לעצמאיים וחופשיים ממעסיקים. בין אם מונעים על ידי הרצון לאוטונומיה רבה יותר, רצון לפיתוח מקצועי או תגובה לשינויים כלכליים – העבודה העצמאית מציעה יתרונות רבים.

קרא עוד »
בית מעוצב

מעצבים מחדש: רעיונות עיצוב לכל חדרי הבית

עיצוב הבית הוא אחד הנושאים המרתקים והחשובים ביותר עבור כל מי שמעוניין ליצור סביבת מגורים נעימה, מזמינה ופונקציונלית. במאמר זה נעניק לכם כמה רעיונות מעניינים לעיצוב המטבח, הסלון, חדר הילדים, חדר ההורים ועוד – המשיכו לקרוא.

קרא עוד »
בישול בבית

בישול ביתי: הכירו מזונות טעימים שהם גם בריאים

החיים המודרניים שלנו מנוהלים לרוב על ידי מרכיבי נוחות בשגרת יומנו, ולכן כך גם אפשרויות האוכל שאנו צורכים מצטמצמות לכדי היצע נגיש ומגוון, אך גם תעשייתי ברובו. בשנים האחרונות נוצרה מודעות הולכת וגוברת לתזונה בריאה ומאוזנת, כשהבישול הביתי מעניק שלל יתרונות תזונתיים נוסף על חוויה קולינרית מיוחדת.

קרא עוד »